Jak pisać artykuły i wpisy na blogach (optymalizacja SEO)?

 

W pozycjonowaniu liczy się „dobra” treść zawarta na danej stronie, odpowiednio skonfigurowany artykuł może nie tylko przyciągnąć roboty wyszukiwarek, prawdziwy ruch użytkowników na stronie (traffic), ale i stworzyć nowych i wiernych fanów Twoich treści. Google bardzo dobrze indeksuję oraz „promuję” w wynikach wyszukiwania artykuły/strony ciekawe, unikatowe i przyciągające rzeszę czytelników. Chcąc pozyskać nowych czytelników/klientów należy odpowiednio przygotować wpisy, nie tylko pod czytających, ale i również pod Google, aby zostały one odpowiednio zindeksowane i wyświetlane w wynikach wyszukiwania.

 

Pamiętaj złotą zasadę:

„Pisz dla użytkownika a Google się Tobie odwdzięczy”*

W tym artykule dowiesz się:

a) jak dobrać temat, tytuł i treść artykułu (narzędzie Google Keyword Planer)

b) jak kształtować najważniejsze i kluczowe Tagi (pola) wpisu pod wyszukiwarki (wtyczka WordPress Yoast)

c) optymalizacja pod wyszukiwarki (przykład formatowania artykułu)

d) SNIPPET- weryfikacja dlugości znaczników title, description i url. Narzędzie SeoMofo Snippet Optimizer

d) podsumowanie

 

Dobór tematu, tytułu i treści artykułu

Na początek należy wybrać temat do publikacji, hipotetycznie i aby łatwiej zobrazować proces tworzenia artykułów założymy, iż pracujesz w e-commerce, w firmie/sklepie internetowym branży RTV/AGD i pragniesz pozyskać czytelników /potencjalnych klientów na swoje produkty. Aby artykuł był popularny powinien odpowiadać na jakieś pytanie, rozwiewać wątpliwości, najlepiej w formie poradnika „how to”.

Zakładamy, iż naszym tematem artykułu będzie zagadnienie z branży RTV/AGD mające na celu promocję suszarki Remington BLX A (zupełnie wymyśliłem taki model) .

Jeżeli już wiemy o czym będziemy pisać przychodzi czas na tytuł postu. Teraz należy „postawić się” w miejscu naszego potencjalnego czytelnika i wywnioskować co może taki user wpisać w wyszukiwarkę, jakie pytanie, ciąg wyrazów, czy fraz aby ich zawartość dotyczyła i trafiała w temat naszego artykułu.

Tworzymy „na brudno” listę fraz, zapytań jakie potencjalny user może wpisać w wyszukiwarkę, w naszym przypadku np.:

suszarka do włosów, Remington BLX A, suszarka Remington BLX A , najlepsza suszarka, jaką suszarkę wybrać, suszarka Remington opinie, suszarki Remington recenzje, Remington suszarka cena, Remington suszarka promocja, jaką suszarkę wybrać.”

Postaraj się aby lista fraz była jak najdłuższa.

Teraz przechodzimy do narzędzia Google Planer Słów Kluczowych (https://adwords.google.com/ko/KeywordPlanner), za którego pomocą postaramy się określić pod jaką główną frazę lub frazy napiszemy nasz artykuł. Wklejamy tam naszą listę fraz lub dodajemy pojedynczo, a Google przedstawia nam wyniki liczbowe (ilość wyszukiwań miesięczna, konkurencyjność..) oraz propozycję fraz powiązanych.Google AdWords- Planer słów kluczowych1

 Narzędzie planowania słów kluczowych Google

 Google AdWords- Planer słów kluczowychLista fraz proponowanych przez narzędzie Google Keyword Planer

Jednoznacznie widać, iż frazy te nie należą do łatwych i spora jest konkurencja.

Warto również „manualnie” przejrzeć wyniki wyszukiwania na te frazy, gdyż Google samo nam podpowiada możliwe składnie i zapytania.

 podpowiedz-google

 Wybrałem cztery frazy kluczowe, pod które będę optymalizował artykuł: „suszarka do włosów”, „suszarka remington”, „pielęgnacja włosów” i „opinie”.

Stworzyłem teraz tytuł artykułu (jednocześnie tag SEO- title, długość maksymalnie 70 znaków, patrz tutaj):

Suszarka Remington BLX A– najlepsza pielęgnacja włosów” (w tytule zawarłem składniowo 2 zestawianie słów kluczowych, wzmacniając tym samym szansę na wskoczenie do Google na którekolwiek z nich).

Teraz czas na podtytuł (jednocześnie tag H2, długość maksymalnie kilka wyrazów, np. 8-14, patrz tutaj), w nim zawieram również słowa kluczowe, jednak tym razem w formie odmienionej (pogrubione słowa kluczowe)

„Opinia i recenzja suszarki do włosów renomowanej firmy Remington. Szybka pielęgnacji włosów.”

Kolejnym krokiem jest już pisanie samego artykułu.

Treść, przekaz w artykule kształtuj wg odwróconej piramidy:

pyramida- tekst w artykule

Źródło: “E-marketing w praktyce”  (jednocześnie polecam gorąco tą książkę, idealna dla osób rozpoczynających przygodę z e-marketingiem, dla zaawansowanych bardzo dobre podsumowanie i ułożenie wiedzy)

 

Treść zasadniczą formatuj wg. tych zaleceń. Pamiętaj aby używać fraz kluczowych w formie odmienionej oraz słów branżowych i specjalistycznych, w ten spósób zbudujesz wizerunek fachowca. Jednocześnie pamiętaj o charakterze persony (odbiorca Twojego przekazu), aby treść była dla niej przyswajalna, łatwa i zrozumiała.

Warto również na koniec podsumować temat i wyciągnąć odpowiednie wnioski potwierdzające wyższość produktu nad innymi lub poprawność wyciągniętych założeń.

 

Jak korzystać z wtyczki WordPress Yoast

Jest to niezastąpiona darmowa wtyczka (tutaj) dla systemu CMS WordPress  (zakładam, iż wiesz jak instalować wtyczki).

Wtyczka daje podczas edycji  wpisu, w systemie wordpress, mozliwość optymalizacji kluczowych dla SEO metatagów (pól o kluczowej wartości dla wyszukiwarek).

Proces optymalizacji pól kluczowych pod wyszukiwarki może wyglądać tak:

url -optymalizacja wordpress

Edycja url

yoast

 Edycja metagów

 

 

Jak kształtować, formatować treść -optymalizacja SEO pod wyszukiwarki

Formatuj treść zgodnie z tymi wskazówkami:

  • wybierz jeden główny keyword (frazę, ciąg wyrazów), pod którą zoptymalizujesz całą treść artykułu (fraza w tytule, odmieniona w tagach H2,H3… w meta description, wytłuszczenia, podpunkty)
  • stosuj wytłuszczenia, podkreślenia i kursywy ważnych kwestii w artykule,
  • wykorzystuj podpunkty, listowania,
  • cytuj ważne i sprawdzone informację,
  • dodawaj grafiki, infografiki, filmy, zdjęcia- jeżeli to tylko możliwe,
  • nie formatuj treści „do prawej i lewej”, nie wyjustuj. Badanie wskazują, iż takie artykuły czyta się ciężko,
  • używaj akapity.

Przykład optymalizacji: Formatowanie SEO artykułu

formatowanie-SEO-artykułu

 

Narzędzie weryfikujące snippet (“odnośnik” z wyszukiwarki Google do twojego artykułu)

snippetPrzykładowy snippet

Zakłada się, iż ograniczenia dla snippet’ów mają wartości:

  • dla tytułu 70 znaków
  • dla opisu (description) 156 znaków.

Są to jednak błędne założenia, gdyż Google wyświetla snippety, ich długość na podstawie zajmowanej powierzchni w pikselach, a nie długości w znakach.

W celu weryfikacji sposobu wyświetlania się snippet’u można posłużyć się darmowym narzędziem SeoMofo

seomofoPrzykładowy wygląd snippetu zweryfikowany za pomocą narzędzia SEOMOFO

 

 

Podsumowanie

Odpowiednio skonfigurowany artykuł warto jeszcze zweryfikować ostatecznie uwzględniając wszystkie czynniki “pozycjonujące”, można posłużyć się narzędziami, np. alfascreen.com (zawarty jest moduł audytu SEO) lub innymi.

Tak zoptymalizowany wpis dobrze jest również podlinkować, czyli pozyskać kilka dobrych i wartościowych linków, również z mediów społecznościowych (facebook, twitter, pinterest..)

 

*Z wieloletniego doświadczania wiem, iż „dobre” artykuły dla użytkowników mają dużą wartość SEO, m.in. ze względu na niski tzw. wskaźnik Bounce Rate (wskaźnik porzuceń [„strony”]). Google stanowczo w okresie długotrwałym „preferuje” w swoich wynikach wyszukiwania witryny o niskim Bounce Rate. Jeżeli treść na stronie jest „odpowiednia”, posiada przekaz interesujący dla czytelników to wskaźnik ten jest niski, gdyż użytkownik jest skory do przeczytania całego artykułu oraz do wykonania kolejnej interakcji na witrynie (np. scroll niżej, przejście do kolejnej podstrony, zapis do newslettera, zapis kanału RSS, ponowne odwiedzin strony, pobranie pliku etc.).
 

 

Zapisz

Łukasz Gmys
Co robię na co dzień? W skrócie: jestem od planowania i rozwoju e-commerc’ów, od strategii SEO na kolejne lata.., od lepszych od konkurencji kampanii e-merketingowych, od kryzysów na Facebook’u i skutecznej reklamy w Google! Nazywam się Łukasz Gmys i od kilkunastu lat zajmuję się marketingiem oraz nowymi technologiami internetowymi. Pracowałem między innymi dla: Mediaexpert.pl, Avans.pl. electro.pl, SUN Microsystems (Oracle), Accenture, Pitney Bowes, Perspective Docklands. Obecnie prowadzę agencję internetową TeKmedia.pl oraz jestem podwykonawcą i partnerem kilku projektów internetowych. Na tym blogu staram się publikować (ostatnio,bardzo… bardzo sporadycznie..), z mojego punktu widzenia, ważne porady i artykuły (z dziedziny SEM/SEO/SMM) dla osób zajmujących się szeroko pojętym e-biznesem.
Jak pisać artykuły i wpisy na blogach (optymalizacja SEO)?
Proszę oceń artykuł:) 4 z 4.8