Po co blog firmowy? Zalety i cel.

Narzędzie budowania relacji konsumenckich, wizerunkowych, pozyskiwania leadów*,wspierania sprzedaży- blog firmowy!

Po co blog firmowy?

To pytanie zadaje siebie wielu przedsiębiorców, właścicieli firm, czy osób odpowiedzialnych za marketing i promocję.

Prawda jest tak, iż blog firmowy potrzebują wszyscy, bez względu na rodzaj działalności, branżę. Jeżeli tylko masz stronę internetową lub co więcej werbujesz klientów prze Internet to blog firmowy jest „must havem”, czyli jest koniecznością.

 

Zalety i cele blogów firmowych:

a) wizerunkowe, opiniotwórcze,

b) wspierające działania SEO/pozycjonujące,

c) narzędzie relacji konsumenckich,

d) specjalistyczne,

e) wspierające sprzedaż,

f) kanał partnerski/ współpracy,

g) społecznościowe- social media.

Ad a) Wizerunkowe, opiniotwórcze–  za pomocą bloga „obrazujemy” naszą firmę, budujemy pewien wizerunek, przedstawiamy osoby związane z firmą, ukazując czynnik ludzki, osobowy, a nie tylko finansowy aspekt prowadzenia działalności. Przedstawiamy firmę, pracę, zaangażowanie i oddanie wobec klientów. Przez publikację „stronniczych” artykułów na temat naszej firmy możemy budować wizerunek „chciany”, a nie aktualny, przez co możemy dowolnie kształtować odbiór i spostrzeganie publiczne danej firmy.

Ad b) Wspierające działania SEO/ pozycjonujące. Przez zamieszczanie artykułów branżowych związanych z prowadzaną działalnością i zoptymalizowanych pod frazy kluczowe dla danej działalności dostarczamy wartościowe artykuły osobom zainteresowanym daną tematyką. To co jest wartościowe dla czytających również jest dowartościowane przez Google. Treści udostępniane przez sieci społecznościowe (Facebook, Twitter, Google+, Instagram) dodatkowo wzmacniają wartość SEO danej strony.

Warto doczytać:

Jak pisać artykuły i wpisy na blogach (optymalizacja SEO)?

Ad c) Narzędzie relacji konsumenckich. Prze bloga porozumiewamy się z grupą klientów, lub z potencjalnymi klientami. Odpowiednio skonfigurowany blog pozwala na obustronną komunikację i otrzymywanie feedback’u na dany temat. Dodatkowo otrzymujemy podpowiedzi, analizujemy rynek i możemy odpowiednio reagować na zmiany rynkowe.

Ad d) Specjalistyczne. Blog daje nam możliwość budowane wizerunku specjalisty, lidera branżowego. Przez przestawianie siebie jako fachowca danej dziedziny możemy w systematyczny sposób zbudować i uzyskać miano lider, specjalisty.

Ad e) Wspierające sprzedaż Blog, dobry artykuł opisujący zalety danej usługi, czy produktu pozwala na pozyskanie leada* (np. zapis do newslettera bloga), czyli kontaktu do osoby, która może być zainteresowane daną usługą, czy towarem. Również zmieszczenie kodu remarketingowego (Google Adwords) pozwala na targetowanie (dosięganie) potencjalnych klientów reklamą graficzną (bannery). O remarketing Adwords.

Ad f) Kanał partnerski/ współpracy. Za pomocą bloga można nawiązać współpracę branżową, pozyskać partnerów komplementarnych z danej branży (np. działasz w branży transportowej to możesz nawiązać współpracę z firmami doradztwa ubezpieczeń transportowych, itd.). Możemy np. dokonać wymiany banerowej, publikować krzyżowo artykuły, powoływać się na zewnętrznych specjalistów.

Ad g) Społecznościowe – social media. Przez publikacje treści branżowych, specjalistycznych tworzymy, przyciągamy grupy “fanów”, osób stale śledzących nasze wpisy. Dodatkowo przez zbudowanie i podpięcie strony typu facebok fanpage lub grupy na facebook’u do bloga otrzymujemy i budujemy społeczeństwo powiązane z daną dziedziną. Tak stworzona “sieć” to bardzo potężne narzędzie opiniotwórcze.

Jak zacząć, zbudować blog firmowy?

Blog wymaga poświęcenia i stałego nadzoru. Nie można pozostawić blog „samopasem”- trzeba o tym pamiętać.

Jeżeli firma posiada dział techniczny i osoby związane z SEO to może samemu postawić bloga (np. na systemach typu WordPress, lub innych CMS [Content Management System – system do zarządzania treścią])

UWAGA: Ciągłe ataki (spamowe, hakerskie) utrudniają życie blogerom. Blog należy systematycznie monitorować, backup’ować, aktualizować i optymalizować względem SEO i użyteczności (rozwijać technicznie, instalacja dodatków, różne IP, DNA, whois, newslettery etc.).

Przy współpracy z agencją interaktywną szczególnie ważnym aspektem jest „oddelegowanie” osoby zatrudnionej w firmie, ze względu na posiadaną wiedzę branżową do pracy nad blogiem (chodzi o współprace merytoryczną, szukanie nowych możliwość, tematów publikacji, możliwości pozyskania nowych klientów, partnerów biznesowych…). Osoba taka poświęcając „godzinę lub dwie” w tygodniu w zupełności zaspokoi oczekiwania agencji.

 

Jeden blog, czy sieć blogów?

To zależy od branży, od możliwości i budżetu. Zdecydowanie, sieć blogów zwiększa zasięg komunikatów, przekazów, liczbę odbiorców, potencjalnych klientów, ale i wymaga głębszego „zapału i oddania” sprawie.

Najkorzystniejszym schematem będzie zbudowanie sieci blogów wg:

sieć blogów firmowych

sieć blogów firmowych

Schemat budowy sieci blogów firmowych

 O czym pisać na blogu?

To najtrudniejsza praca, ale jeżeli jesteś  w “swoim” biznesie to poznałeś już problematyczne strony branży, klientów i dostawców. Najlepiej zatem jak będziesz rozwiewał wątpliwości, tłumaczył trudne zagadnienia, rozwiązywał problemy lub dawał porady i wskazówki. Jeżeli nie masz czasu to warto dobrze zaplanować tematykę publikacji wraz z agencją interaktywną, lub  copywriting’ową (pisanie tekstów) lub freelancer’ami (osoby pracujące na zlecenie). Dobrze również rozpocząć z kimś współpracę na zasadzie partnerskiej, oferując reklamę w zamian za dostarczanie wartościowych wpisów.

 

Zatem, czy warto posiadać blog firmowy?

Nie będą tutaj powoływał się na dane z Internetu i firm konsultingowych, które  jednoznacznie wskazują, iż biznesy posiadające blogi firmowe uzyskują wymierne korzyści oraz przewagę względem firm nieposiadających blog, ale przedstawie przykład z własnego doświadczenia: z jednego zaplecza blogowego (swojego klienta) pozyskujemy wspólnie ok 10 tyś/m-c unikalnych odwiedzających, potencjalnych klientów i osób związanych ściśle z  branżą. Więc śmiało mogę powiedzieć, iż warto posiadać bloga firmowego lub ich sieć.

 

Warto przeczytać:

Jak zwiększyć interakcję, konwersję, skuteczność artykułów?

Lead – osoba, firma, której dane kontaktowe zostały przez nas zapisane i są gotowe do kolejnej “obróbki”, w celu przekształcenie lead’a w konsumenta/ klienta. Osoba taka wyraża zainteresowanie danym dobrem, zagadnieniem, tematem i “zostawia” swoje dane za pośrednictwem formularzy, zapytania telefonicznego, newslettera, plików cookie, etc.

 

Łukasz Gmys
Co robię na co dzień? W skrócie: jestem od planowania i rozwoju e-commerc’ów, od strategii SEO na kolejne lata.., od lepszych od konkurencji kampanii e-merketingowych, od kryzysów na Facebook’u i skutecznej reklamy w Google! Nazywam się Łukasz Gmys i od kilkunastu lat zajmuję się marketingiem oraz nowymi technologiami internetowymi. Pracowałem między innymi dla: Mediaexpert.pl, Avans.pl. electro.pl, SUN Microsystems (Oracle), Accenture, Pitney Bowes, Perspective Docklands. Obecnie prowadzę agencję internetową TeKmedia.pl oraz jestem podwykonawcą i partnerem kilku projektów internetowych. Na tym blogu staram się publikować (ostatnio,bardzo… bardzo sporadycznie..), z mojego punktu widzenia, ważne porady i artykuły (z dziedziny SEM/SEO/SMM) dla osób zajmujących się szeroko pojętym e-biznesem.
Po co blog firmowy? Zalety i cel.
Proszę oceń artykuł:) 7 z 4.6