Content marketing. 7 głównych problemów.

content-marketing

Napisałeś artykuł, stworzyłeś treść,  opublikowałeś? I co? I nic? A ponoć to ma działać! Witamy w content marketingu!

Jak uniknąć problemów i skutecznie realizować strategię marketingu treści!

 

Co to jest content marketing, po ludzku?

Marketing treści – to publikacja w mediach Internetowych wartościowej treści, podsiadającej pewne walory dla czytającego, za pomocą którego otrzyma on pewną wartość dodatnią, głównie wiedzę.  Celem publikacji jest edukowanie, zwiększenie świadomości czytającego na dany temat oraz pośrednio na temat jego twórcy/dystrybutora. Zatem content marketing to budowanie wizerunku firmy przez publikację wartościowej treści tematycznej, głównie edukacyjnej w Internecie.

Początki i jak to z reguły wygląda

Pamiętam swój początek, przygodę z content marketingiem, w sumie z jego głównym narzędziem i nośnikiem informacji – blogiem. Był to ok. 2008 rok, gdzie po prostu „prowadzony” zachodnimi standardami postanowiłem również podpiąć bloga osobowego, specjalistycznego pod stronę firmową  (czy i nie teraz większość rozpoczyna działania content marketingu bo o tym po prostu słyszało?).

Po kilku tygodniach miałem już kilkanaście postów (większość skopiowana i przetłumaczona na szybko z angielskich blogów). Zakupiłem kilkaset linków w systemie SWL i spodziewałem się szybkiej sławy, telefonów i zamówień na usługi. Było i kilka telefonów, głównie o porady, ale nie tego się spodziewałem, a miało być tak pięknie.  Oczywiście się myliłem, dlaczego?

W tym czasie tak naprawdę zaczął być popularny inbound marketing, w którego skład wchodzi content marketing.  „Wystarczyło” dobrze trafić w temat, nisze, aby stać się popularnym, czy uzyskać miano specjalisty. Zatem czego mi zabrakło?

 

Co poszło nie tak, dlaczego moje treści, mój blog nie były skuteczne?

Zniechęcony porzuciłem blog na dłuższy okres, a pisanie artykułów przychodziło mi jak krew z nosa i było po prostu przymusem. Z lenistwa i zniechęcenia nawet manipulowałem datami publikacji postów (black hat SEO :P), aby Google przeindeksował wpisy, o dziwo miało to wówczas dużą skuteczność i ruch na blogu co jakiś czas ożywał.

 

Znaczenie marketingu treści

Zanim opiszę swoje oraz główne błędy występujące we wczesnej fazie działań content marketingu omówię, jaki jest cel tej techniki promocji, czyli tzw. marketing przychodzący,  inbound marketing – działania skoncentrowane są na byciu odnalezionym przez potencjalnych klientów (w przeciwieństwie do outbound marketing, wychodzącego nachalnie naprzeciw, ingerując w przyzwyczajenia użytkowników). To właśnie jest kluczowe, to Twój klient ma Ciebie odnaleźć, a nie ty jego. Ile może być wart taki sposób budowania więzi, relacji pomiędzy marką a klientem w świecie komercjalizacji, dosłownie wszystkiego?

 

Cechy i reguły, które prowadzą do skutecznych działań content marketingu:

1. Pisz na temat, który Ciebie interesuje, który Ciebie przekonał i w który wierzysz.

Ja  na początku zdawałem sobie sprawę z ówczesnej powagi, boomu i trendu social mediów i właśnie z tego powodu postanowiłem zająć się tym tematem. Nie był to jednak mój konik. W tamtych czasach interesował mnie przede wszystkim ROMI, suche dane, analityka, monitoring i SEO. Kiedy czytałem wywody i wpisy o super zwrotach z inwestycji w social media to mnie przysłowiowy szlag trafiał… Obecnie po kilku latach rozwoju brandów, społeczności, reklamy, zmian podejścia firm i powstanie nawyków i zachowań kupieckich u konsumentów  można bez wątpienia mówić o ROMI w social mediach, co nie było możliwe w 2008 roku w Polsce wśród MŚP. Mnie ten temat po prosty w tamtych czasach męczył, gdyż w tych latach głównym miernikiem skuteczność kampanii marketingowych wśród MŚP był zwrot z poniesionych nakładów.

Wiara przenosi góry zatem potrzebna jest wiara w temat, w skuteczność poruszanych zagadnień, które są reprezentowane. Tylko w ten sposób będzie istniała dalsza motywacja do działania i obrony wartości każdego opublikowanego materiału.

2. „Bądź na czasie”. Śledź trendy i aktualności. Bądź pionierem, ryzykuj.

Mimo, iż nie pisałem o tym, co mnie do końca interesowało, to byłem jednym z pierwszych, który poruszał pewne kwestie i tematy trendowe dopiero docierające do Polski. Do dziś te artykułu mają największy ruch na moim blogu. Zatem aktualność, real time marketing i sprawy przyszłościowe przyciągają czytelników i to nawet na długie lata. Zatem interesuj się tym, co jest na czasie, a tym bardziej będziesz na pozycji wygranej.

3. Pewność siebie. Haters gonna hate.

Pamiętaj, nie zadowolisz wszystkich, więc jeżeli posiadasz wiedzę i uważasz siebie za specjalistę, to nie daj sobie tego odebrać. Każdy wielki człowiek jest kochany i nienawidzony jednocześnie. Zatem jeżeli masz odrębne zdanie od innych, to nie bój się go ujawnić. Często alternatywne metody są bardziej skuteczne od tradycyjnych modeli działań, np. growth hacking.

Najpierw cię ignorują. Potem śmieją się z ciebie. Później z tobą walczą. Później wygrywasz. Zatem wdawaj się w dyskusje, korzystaj z kanałów social mediów, forów, grup tematycznych i śmiało publikuj tam swoje zdanie, artykuły i tematy, nie bojąc się krytyki, a nawet odrzucenia. Gdy Ciebie odrzucą, tym bardziej Ciebie zapamiętają.

4. Systematyczność i wytrwałość.

Tego mi zabrakło na początku najbardziej. Nie, że byłem leniwy, ale byłem trochę rozgoryczony, iż artykuły, które nie są mi bliskie osiągają największą liczbę czytelników. Również nawał obowiązków ograniczył moje wenę twórczą (bynajmniej tak to siebie tłumaczę ;)).

Długość konwersji, czasu decyzji zakupowej i wyboru oferty z reguły nie następują podczas pierwszego kontaktu potencjalnego klienta z artykułem, firmą, marką, brandem. Często również potrzeba czegoś więcej niż dobrej oferty. Poczucie bezpieczeństwa, zaufanie i inne czynniki wpływają na decyzje konsumenta przy wyborze oferty. Zatem tylko systematyczność publikacji, stała i cykliczna obecność w świadomości potencjalnych klientów zbudują silne relacje marketingowe.

5.  Just do it:)!

Nigdy nie trafiał ten slogan do mnie. Przełomowy okazał się okres między 2014, a 2015 rokiem, gdzie po długich latach współpracy z różnymi osobami zauważyłem jedną zależność . Wiem, kto odnosi sukces. Ci, którzy w pierwszej fazie projektów po prostu działają i nie rozmyślają, realizują przedsięwzięcia, choćby okrojone. Nie dotyczy to tylko projektów internetowych i całkowicie nielogicznego działania, gdyż należy posiadać oczywiście podstawowa wiedzę w danej branży. Im dalej w las tym więcej drzew, problemy zawsze są i będą, ale lepiej je rozwiązywać, gdy się pojawiają niż porzucać plany tylko z powodu możliwości zaistnienia problemów. Osoby, które działają, mimo porażek bardzo szybko się uczą i realizują kolejne przedsięwzięcia, i tak do skutku. Zatem pisz i twórz, nie czekaj aż będzie odpowiedni moment, bo lepszy może nigdy nie nadejść. Nikt nie jest specjalistą od razu, wszystko wymaga pracy, doświadczenia i zapału.

6. Wykorzystuj całe spektrum nośników „treści”, mediów content marketingu.

Nie tylko artykuły, ale i infografiki, podcasty, zdjęcia, videoblogi, prezentacje, to wszystko wchodzi w skład skutecznej strategii publikacji treści. Zaskocz nie tylko siebie, ale i innych. Czy w pośpiechu nie łatwiej zerknąć na ładną infografikę, w drodze do pracy posłuchać podcasta? To wszystko kanały, nośniki informacji web 3.0 (czymkolwiek jest lub będzie web 3.0 ;)). Każdy z tych sposobów dociera do innej grupy osób i zwiększa zasięg Twojej informacji. Jeżeli oddziałujesz na zmysły: wzrok, słuch, umysł to tym bardziej zapiszesz się w pamięci potencjalnych klientów.

Dodatkowo zwróć uwagę na możliwe kanały dystrybucji treści.

Marketing treści posiada różną formę, od artykułów po nagrania video, zatem logiczne będzie, iż  każdy przekaz wymaga odpowiedniego kanału dystrybucji. Trzeba pamiętać, iż kanały np. w social mediach Google+, a Facebook posiadają z reguły innych odbiorców. Nie postuj i „wrzucaj” swojego przekazy do jednego worka, segmentuj kanały wg ich przeznaczenia i grupy docelowej (targetu).

7. Nie spiesz się, weryfikuj i analizuj!

Stworzyłeś treść, sprawdź i zweryfikuj ją wielokrotnie, co więcej daj komuś do analizy. Tylko w ten sposób poznasz swoje wady, które podczas kolejnych publikacji już świadomie zneutralizujesz. Analizuj publikacje wg zasięgu, zaangażowania, liczby komentarzy i innych czynników wskazujących na zainteresowanie danym tematem.

Content marketing to bardzo skuteczny sposób promocji przeżywający obecnie swój okres świetności.

Nie można mówić o SEO, budowaniu relacji marka klient, budowaniu wizerunku itd. bez content marketingu. Strategia ta wymaga jednak stałego i sporego nakładu pracy, czasu i środków inwestycyjnych. Należy pamiętać, iż działania content marketingu to działania długofalowe, żmudne i wymagające cierpliwości.

 

Sprawdź listę kontrolną:

teaser-infografika-marketing-tresci 1

Lista kontrolna. 7 reguł do skuteczności w marketingu treści (Infografika)

 

 

 

 

Łukasz Gmys
Co robię na co dzień? W skrócie: jestem od planowania i rozwoju e-commerc’ów, od strategii SEO na kolejne lata.., od lepszych od konkurencji kampanii e-merketingowych, od kryzysów na Facebook’u i skutecznej reklamy w Google! Nazywam się Łukasz Gmys i od kilkunastu lat zajmuję się marketingiem oraz nowymi technologiami internetowymi. Pracowałem między innymi dla: Mediaexpert.pl, Avans.pl. electro.pl, SUN Microsystems (Oracle), Accenture, Pitney Bowes, Perspective Docklands. Obecnie prowadzę agencję internetową TeKmedia.pl oraz jestem podwykonawcą i partnerem kilku projektów internetowych. Na tym blogu staram się publikować (ostatnio,bardzo… bardzo sporadycznie..), z mojego punktu widzenia, ważne porady i artykuły (z dziedziny SEM/SEO/SMM) dla osób zajmujących się szeroko pojętym e-biznesem.
Content marketing. 7 głównych problemów.
Proszę oceń artykuł:) 3 z 4.3