Użyteczność w walce o konwersje i pozycje SEO

Co to są badania użyteczności (UX)?

Użyteczność (UX- user experience) jest bardzo ważnym aspektem branym pod uwagę podczas wdrażania nowych produktów. Każdy projekt internetowy powinien być również zweryfikowany pod względem użyteczności, trzeba pamiętać, iż konkurencja znajduję się tylko o sekundę i 3 kliknięcia dalej od naszego projektu.

Badanie użyteczności mają na celu stworzenie lub optymalizację witryny internetowej tak, aby przynosiły największe konwersje (np. konwersją może być kupno danego produktu na stronie; uwzględniając w aspekcie UX przebytą całą drogę usera). Konwersję powinno się ustalać na poziomie planowania strony internetowej.

Większość witryn powstaje w celach zarobkowych, np. promują daną firmę, sprzedają produktu online etc. Ze względu na charakter strony, dobrze skonstruowana strona posiada tzw. click to action (pożądana akcja jaką ma odwiedzający zrobić na stronie, np. kliknięcie w przycisk „kup” lub link „kontakt”).

Badania usability mają na celu ujawnienie słabych i mocnych elementów strony, tak aby wdrażany projekt lub kolejna modyfikacja strony pozwoliła osiągnąć największe wskaźniki konwersji (np. wykorzystanie click to action, sprzedaż produktu, subskrypcja newsletter’a etc).

Usability, czyli użyteczność to pojęcie bardzo ważne podczas wdrażania projektów internetowych. Często zła użyteczność strony może zniechęcać użytkowników, potencjalnych klientów do danego projektu i prowadzić do zamknięcia e-biznesu, czy zniechęcenia jego właściciela do dalszej działalności. Podstawowym narzędziem usability to przede wszystkim statystyki odwiedzin witryny. Przez analizę danych można wyróżnić charakterystyczne cechy dla projektu, np. najbardziej popularne treści strony, miejsca porzuceń, rezygnacji, wyjść użytkowników z danej witryny, czy bardzo groźnych tzw. wąskich gardeł (miejsca, gdzie występują problemy z użytecznością niepozwalające na kontynuowanie przeglądania witryny, np. błędy technologiczne etc.)

Bardzo pozytywnym aspekt ma użyteczność na SEO oraz rankowanie stron przez wyszukiwarki, np. Google. Na użyteczność bowiem składają się obok ogólnego doznania z użytkowania,  również i prędkość ładownia strony, wrażenia z korzystania, łatwość poruszania się po stronie, prostota. Strony, które zostały zoptymalizowane pod użyteczność odnotowują dłuższe i “głębsze” wizyty = większe zaangażowanie, mniejszy wskaźnik odrzuceń, lepsza satysfakcja końcowa odwiedzającego witrynę.   Jeżeli coś podoba się użytkownikowi to zapewne Google, które dąży do stałęgo podnoszenia jakości wyników wyszukiwania.

Na rynku istnieje duża ilość systemów wspomagających  testowanie użyteczności. Niewątpliwie najbardziej skutecznym narzędziem weryfikującym użyteczność jest badanie eyetracking (test sprawdzający ruch gałki ocznej przy pomocy specjalistycznych kamer lub okularów w celu weryfikacji punktu fiksacji wzroku na danym przedmiocie badanym np. strona internetowa). Obok lub wraz z badaniem eyetrackingu, najbardziej relatywnie prostą i popularną formą weryfikacji projektów internetowych jest prowadzenie zdalnych testów użyteczności: wyznaczanie danej grupie użytkowników (profesjonalnych lub laików użyteczność) celów do osiągnięcia (np. dokonaj zakupu na stronie xyz.com danego produktu ). Badanie eyetracking są bardzo drogie, gdyż wymagają znacznego nakładu środków finansowych (doraźnym zatrudnieniu grupy biorącej udział w badaniach, wynajmu sprzętu do eyetrackingu, zakup systemu śledzącego postępowania Usera na danej stronie lub zlecenie takich badań firmom specjalistycznym).

Projekt Alfascreen.com w najbliższym czasie udostępnieni alternatywne narzędzia z grupy badań usability, np. zdalne testy użyteczności. Takie podejście pozwoli na zlecenie badań usability zwyczajnym użytkownikom badanego serwisu w zamian za np. udzielenie kodów rabatowych, zniżek, czy punktów lojalnościowych.

Już dziś system zawiera narzędzia z dziedziny badań użyteczności: mouse tracking i mapy ciepła, czyli każda osoba wyposażona w komputer  bierze udział w badaniu użyteczności nieświadomie.

Takie rozwiązanie pozwala na prowadzenie testów użyteczności w naturalnych warunkach, np. w domu, w pracy. W ten sposób przeprowadzane badania dają najlepsze wyniki i odzwierciedlają stan faktyczny i niewymuszony minimalizując ingerencję narzędzi w procesie badawczym.

Rozwiązania Alfascreen.com przenoszą czynności i usługi typu high end (eyetracking) do poziomu ogólnodostępnego. Głównym atutem systemu są liczne narzędzia usability dostępne za darmo, np. mouse tracking (system śledzenia i rejestracji ruchów myszki), heatmap’a (generowanie map ciepła ukazującą koncentrację kliknięć na stronie) oraz wiele więcej. Projekt Alfascreen posiada w zanadrzu wiele narzędzi pozwalających na optymalizację serwisów. Stopniowo będą udostępniane nowe rozszerzenia, np. zdalne testy użyteczności, funnel, monitoring pozycji w Ggoogle (np. lejek konwersji), automatyczny audyt SEO,  testy A/B.

Więcej informacji o projekcie na www.alfascreen.com

Łukasz Gmys
Co robię na co dzień? W skrócie: jestem od planowania i rozwoju e-commerc’ów, od strategii SEO na kolejne lata.., od lepszych od konkurencji kampanii e-merketingowych, od kryzysów na Facebook’u i skutecznej reklamy w Google! Nazywam się Łukasz Gmys i od kilkunastu lat zajmuję się marketingiem oraz nowymi technologiami internetowymi. Pracowałem między innymi dla: Mediaexpert.pl, Avans.pl. electro.pl, SUN Microsystems (Oracle), Accenture, Pitney Bowes, Perspective Docklands. Obecnie prowadzę agencję internetową TeKmedia.pl oraz jestem podwykonawcą i partnerem kilku projektów internetowych. Na tym blogu staram się publikować (ostatnio,bardzo… bardzo sporadycznie..), z mojego punktu widzenia, ważne porady i artykuły (z dziedziny SEM/SEO/SMM) dla osób zajmujących się szeroko pojętym e-biznesem.
Użyteczność w walce o konwersje i pozycje SEO
Proszę oceń artykuł:) 2 z 4