Koniec z Facebook FMBL?! Nowe fan page na iframe!

Na początek, fbml to wymysł facebook (klika znaczników wiecej od html;) i czegoś mniej). W potocznym języku mówiąc: aby dodać jakieś niestadardowe, wg facebook’a elementy do np. firmowych stron fan page trzeba było „programować” w języku  wymyślonym przez twórców facebook’a, mianowicie w FBML.

Było to dość frustrujące , ograniczające, ale i proste. Pod koniec 2010 facebook ogłosił, iż zamierza zamknąć „temat” fbml i przejść na iframe (jest to bardzo znany  znacznik  html; potocznie umożliwiający wstawienie np.  strony z internetu w inną stronę www;) ).  Większość osób początkowa narzekała na fbml więc wiadomość o iframe została dość entuzjastycznie odebrana przez „rynek”…ale czy słusznie? Siła social media (czyt. facebook)  wywodziłą się właśne ze standardów, unormowań i zasad. FBML jest niewątpliwie  ograniczeniem ale i w pewnym stopniu strażnikiem  powodującym, iż większość fan page’ów była bezpieczna. Po dodaniu iframe’a może nastąpić kataklizm, przemiał i zamęt. Może trochę przesadzam, ale dotychczas zauważalny był pewien wysoki poziom aplikacji i fan page’ów. Teraz, w krótce może zostać  ten unormowany świat zachwiany przez nawał „czegokolwiek”. Miejmy nadzieję, iż zmiana ta przyniesie wiecej korzyści niż strat. Jak każda innowacja tak i wdrożenie iframe do facebooka zamyka jakiś stary rozdział z życia marketerów czy webmasterów stwarzając przy tym nowe możliwości i szanse. Ponoć  „Nie bójmy się zmiany na lepsze!” gdyż każda, nawet zła zmiana jest lepsza od bezczynności! Ps temat ten został w dużej mierze spotęgowany ostatnimi zmianami na facebook, które niestety odbiły się negatywnie na zarządzanych przeze mnie fan page’ach  (nowy switch identity zupełnie u mnie nie działa a zmiana statusu fan page’a liczy się z cudem; zmiana przeglądarek, komputerów, IP, usunięcie cookies,  przesłane reporty z bugami  do facbook’a … wszystko na nic, wracam na nk;))

Koniec z Facebook FMBL?! Nowe fan page na iframe!
Oceń i zmotywuj mnie do pisania:)

Łukasz Gmys

Co robię na co dzień? W skrócie: jestem od planowania i rozwoju e-commerc’ów, od strategii SEO na kolejne lata.., od lepszych od konkurencji kampanii e-merketingowych, od kryzysów na Facebook’u i skutecznej reklamy w Google! Nazywam się Łukasz Gmys i od kilkunastu lat zajmuję się marketingiem oraz nowymi technologiami internetowymi. Pracowałem między innymi dla: Mediaexpert.pl, Avans.pl. electro.pl, SUN Microsystems (Oracle), Accenture, Pitney Bowes, Perspective Docklands. Obecnie prowadzę agencję internetową TeKmedia.pl oraz jestem podwykonawcą i partnerem kilku projektów internetowych. Na tym blogu staram się publikować (ostatnio,bardzo… bardzo sporadycznie..), z mojego punktu widzenia, ważne porady i artykuły (z dziedziny SEM/SEO/SMM) dla osób zajmujących się szeroko pojętym e-biznesem.