Skuteczna strategia marketingu internetowego dla firm – Poradnik. Część II

strategia marketingu internetowego

Przykład sprawdzonej strategii marketingu internetowego dla firm. Część II

 

4. „Strategia wzrostu”, skuteczne działania marketingowe


Opisze tutaj podstawową koncepcję wstępnej strategii marketingowej, która powinna zostać zaimplementowana w firmach świadczących usługi transportowe (i nie tylko).

Jeżeli jeszcze nie korzystałeś z usług Google Adwords Remarketing łącząc je z pozycjonowaniem typu longtail, wspierane jednocześnie blogiem firmowym oraz mediami społecznościowymi (np. facebook) to ta technika marketingowa niewątpliwie przyniesie ci nowych klientów!

Analiza

Przez rozpoczęciem działań marketingowych należy dobrze dokonać analizy samego wizerunku internetowego firmy, jej dotychczasowych „poczynań”, jej klientów, możliwości i otoczenia konkurencyjnego. Badamy przede wszystkim samą witrynę, gdyż to dzięki niej bezpośrednio będziemy chcieli pozyskać nowych klientów. Zwracamy szczególną uwagę na jej historię linków, zawartą treść, nasycenie słów kluczowych, dopasowanie SEO.

Co to jest pozycjonowanie longtail?

Long tail, czyli długi ogon to technika pozycjonowania stron na frazy „dłuższe”, a co za tym idzie często tańsze i łatwiejsze do pozycjonowania. Przykład: fraza/ słowo kluczowe na które chcemy się pozycjonować i dostrzegamy w nim największy potencjał to np. „transport”. Nie trzeba geniusza aby zauważyć, iż konkurencja na tą frazę jest bardzo duża, a co z tym idzie ciężko się na to frazę pozycjonować i wiąże się to z dużymi kosztami. Longtail polega na tym, iż ustalamy kilka, kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt fraz „wieloczłonowych”, np. „transport cysterna paliwa Poznań”, na które łatwiej i taniej będziemy mogli uzyskać wysokie pozycje w wyszukiwarce.

Jak pozycjonować?

Obecnie algorytmy Google dość mocno „mieszają” w branży, to co świetnie działało klika tygodni/miesięcy temu, dziś już może wprowadzić domenę w filtr, czyli działania automatyczne lub „manualne” zespołu Google mające ograniczyć wyświetlanie się danej domeny w wynikach wyszukiwania. Powodem nałożenia filtru na domenę jest „niestosowanie” się do wytycznych Google. Trzeba tutaj dodać, iż tak naprawdę wszystkie działania pozycjonujące są widziane przez Google jako próba manipulacji wyników wyszukiwania i co za tym idzie są niezgodne z ich wytycznymi…

Obecnie uznawane za bezpieczne i dające efekty widziane są metody:

  • dywersyfikacja źródeł linków (miejsc, rodzajów skryptów, np. z forum, blogów, serwisów, portali etc.),
  • dywersyfikacja i nasilenie różnorodności słów kluczowych,
  • dostarczanie wartościowej i unikalnych treści,
  • nacisk na linki „brandowe”, czyli pozyskiwanie linków z nazwą firmy/serwisu/domeny,
  • unikanie kupnych linków, wpisów,
  • poprawna optymalizacja samego serwisu/strony/bloga (metatagi, boldy, canonical, nagłówki, linkowanie wewnętrzne, linkowanie zewnętrzne),
  • mniej linków, a o dobrej jakości,
  • linkowanie dużej ilości podstron serwisu,
  • naturalny przyrost linków (zależny oczywiście od rodzaju promowanej strony).

Google Adwords Remarketing

Pozycjonując longtail uzyskamy ruch zdywersyfikowany „frazowo” użytkowników/potencjalnych klientów, którzy są jednocześnie „przechwytywani” przez system Google Adwords Remarketing (system agreguje użytkowników i wrzuca ich do „koszyka” tzw. list remarketingowych). Osobiście polecam wykorzystanie remarketingu reklamą graficzną/banerami (jak działa remarketing), gdyż działają wizualnie, „podprogowo” (użytkownik podświadomie zapamiętuje logo, reklamę, jej przekaz i za kilka tygodni, w przypadku ponownego poszukiwania firmy transportowej może przywołać sobie reklamowaną firmę, markę, skojarzyć ją i podświadomie skorzystać z usług lub polecić ją znajomemu), budują markę, brand, mają klarowny Click to Action (cel), posiadają bardzo rozległy zasięg (od reklam na Youtube po inne bardzo duże portale i serwisy).

Google również zapamiętuje w tzw. cookies’ach odwiedzane strony i preferuję je w wynikach wyszukiwania dla danego użytkownika (Google już od dawna wyświetla strony na podstawie naszej historii odwiedzin). Bardzo ważną kwestią jest aby stale sprawdzać emisję nowych wariantów banerów, dokonywać optymalizacji z różnym przekazem marketingowym i grafiką.

Inbound marketing

Równocześnie z działaniami pozycjonującymi, remarketingiem należy postawić bloga firmowego pełniącego nośnika darmowych „dóbr” w ramach „marketingu przychodzącego” (np. na darmowej platformie blogowej WordPress). Na blogu poruszymy tematy stanowiące wartość dodatnią dla czytającego: wpisy specjalistyczne, reportaże z wydarzeń, regulacje prawne, nowości branżowe, nowe współprace, relacje z imprez firmowych etc. (tematy typu, np. „Na co zwrócić uwagę przy transporcie ADR”, „Jak oszczędzać w firmie transportowej?”, „Jak zabezpieczyć odpowiednio towar luzem” etc.).

Ważną kwestią jest aby ok 70-80% wpisów, artykułów było branżowych, odpowiadających na pytania, zagadnienia branżowe, a pozostała część wpisów to tematy z życia firmy. Taki rozkład tematyki wpisów pozwoli na uzyskanie naturalnych odwiedzin z wyszukiwarek, przy jednoczesnym zachowaniu i budowaniu relacji z istniejącymi lub przyszłymi klientami).

Od czasu do czasu warto, jeżeli posiadamy wartościowy artykuł opublikować go gościnnie na „zaprzyjaźnionych” blogach lub serwisach branżowych , np. etransport.pl, budując tym samym nie tylko ruch do naszej strony, ale i również wizerunek specjalisty branżowego.

Dodatkowo z powyższymi działaniami zachęcamy odwiedzających bloga lub stronę firmową do zapisania się do newslettera, aby byli „na czasie” z informacjami, z nowościami branżowymi. Następnym krokiem będzie pozyskiwanie opinii od użytkowników zapisanych do newslettera, aby móc dopracowywać tematy publikacji odpowiadając na zapotrzebowanie użytkowników. Z biegiem czasu można do użytkownik newslettera wysyłać oferty i inne wiadomości elektroniczne mające na celu pozyskanie nowych klientów.

Mass mailing

Bez względu na źródło bazy adresów elektronicznych (własna, wynajęta, czy zakupiona) trzeba okresowo „nawoływać” potencjalnych klientów do naszych produktów czy usług (dobre wskaźniki osiąga mailing wysyłany we wtorki oraz zawierające przekaz osobowy/indywidualny). Należy pamiętać o analizie wysyłek, weryfikacji zainteresowań odbiorców mailingu, np. wysyłając ofertę na dwa produkty: Produkt A, Produkt B, należy zapisywać adresy odbiorców klikających na poszczególny produkt. W ten sposób możemy przy następnym mailingu do grupy zainteresowanej np. produktem B wysłać kod rabatowy na ten produkt zwiększając tym samym wielokrotnie szansę jego sprzedaży.

Lojalność

Nie zapominaj o swoich klientach i dziękuj im za lojalność, szczególnie okazjonalnie, np. kod rabatowy czy zwykła pocztówka na święta zostaną przyjaźnie odebrane prze klientów/potencjalnych klientów i więź konsument-marka zostanie jeszcze bardziej zacieśniona.

Trzeba pamiętać, że pozyskanie nowego klienta jest wielokrotnie droższe w porównaniu z kosztami podniesionymi na utrzymania stałego klienta, zatem dbaj o swoich klientów!

Weryfikacja skuteczności, feedback

W tle z wszystkimi działaniami promocyjnymi muszą przebiegać działania weryfikujące i optymalizujące. Do codziennych obowiązków osoby nadzorującej kampanię należy sprawdzanie narzędzi typu Googlge Analytics (lub innych narzędzi analizujących jak np. wspomniany przeze mnie alfasscreen.com) w celu analizowania profilu naszych klientów, ich zachowania, miejsc „przebywania”, pochodzenia, wieku etc. oraz ustalenia najbardziej skutecznych artykułów, podstron, produktów, fraz, pór dnia na reklamę, skuteczność banerów remarketingowych etc. Weryfikując te dane na bieżąco będziemy mogli dobrać prawidłowo reklamy, ich przekaz oraz zbudować i docierać do naszego „targetu” (potencjalna grupa osób, do której jest skierowana kampania marketingowa).

Należy pamiętać, iż nie wszystko można zmierzyć i zweryfikować za pośrednictwem wskaźników i narzędzi. Istnieje mnóstwo czynników, zmiennych wpływających zarówno pozytywnie jak i negatywnie na konwersje, które jest ciężko przewidzieć, czy też śledzić, np. (podświadome czynniki, trendy, efekt zazdrości, opinie, uprzedzenia…).

 

5. Jak długo czekać na wdrożenie, rezultaty, ile to kosztuje i kiedy zawracają się poniesione nakłady?


Czas to pieniądz, więc każdemu zależy na szybkim zwrocie z poniesionych nakładów. Wdrożenie powyższych działań to okres ok 2 m-cy. Każda firma posiada indywidualne cele oraz inne „towarzystwo” rynkowe, konkurencję. Ciężko zatem jednoznacznie ustalić dokładną datę zwrotu z inwestycji. Z reguły znaczne wzrosty ruchu na stronie, nowe zamówienia można zauważyć po ok 3-5 miesięcy od rozpoczęcia działań marketingowych.

Należy jednak jeszcze podczas planowania i realizacji kampanii uwzględnić czynniki np. sezonowości i trendów, gdyż mało profesjonalne będzie natężenie działań promocyjnych w tzw. okresach martwych, np. dla transportu bywa to okres wakacyjny. Prognozowanie pozwoli na uniknięcie niemiłych niespodzianek.

Ile kosztuję taka kampania marketingowa?

Aby odpowiedzieć na to pytanie należy najpierw zastanowić się nad tym co chcemy osiągnąć, z jakim rozmachem pragniemy działać, czy pragniemy kupić „małego fiata”, „jeździć mercedesem”, czy wybrać coś pomiędzy.

Fakty są takie, iż aby firma się rozwijała należy sukcesywnie przeznaczać ok 30% swoich dochodów na promocję. Tylko takie środki mogą zapewnić stały rozwój firmy. Na start kampanii można oczywiście zacząć od „zmniejszonego” budżetu w celu sprawdzenia rynku, jego chłonności, weryfikacji współpracującej agencji marketingowej, czy skuteczności samego pracownika pracującego nad danym projektem. Istnieje wiele czynników, które należy sprawdzić przed przystąpieniem do kampanii, od których zależy „kształt” i wysokość budżetu.

Dla niektórych firm, szczególnie uwzględniając ich pozycje rynkową i sam rozmiar przedsięwzięcia można zasugerować pewną sumę wymaganą na start jako minimalny budżet.

Dla firmy pragnącej powiększyć swoją penetrację marketingową o zasięg wojewódzki/ogólnopolski może to być początkowo budżet rzędu 1 do 2 tyś złotych na m-c (uwzględniając wszystkie powyższe działania, czyli pozycjonowanie longtail, konfigurację AdWords, mass mailing, publikację artykułów, instalację bloga, optymalizację technologiczną..).

Weryfikując zyski i przychody firm transportowych ze zleceń transportowych widać, iż taki nakład na marketing zwróci się w bardzo szybkim czasie.

[button style=”flat” color=”#F55E28″ link=”http://marketolog.pl/marketing-uslug-transportowych/” text=”#F5FBFE” alt=”poradnik marketingowy”]Przejdź do części I[/button]

 

Skuteczna strategia marketingu internetowego dla firm – Poradnik. Część II
Proszę oceń artykuł:) 6 z 4.5

Łukasz Gmys

Co robię na co dzień? W skrócie: jestem od planowania i rozwoju e-commerc’ów, od strategii SEO na kolejne lata.., od lepszych od konkurencji kampanii e-merketingowych, od kryzysów na Facebook’u i skutecznej reklamy w Google! Nazywam się Łukasz Gmys i od kilkunastu lat zajmuję się marketingiem oraz nowymi technologiami internetowymi. Pracowałem między innymi dla: Mediaexpert.pl, Avans.pl. electro.pl, SUN Microsystems (Oracle), Accenture, Pitney Bowes, Perspective Docklands. Obecnie prowadzę agencję internetową TeKmedia.pl oraz jestem podwykonawcą i partnerem kilku projektów internetowych. Na tym blogu staram się publikować (ostatnio,bardzo… bardzo sporadycznie..), z mojego punktu widzenia, ważne porady i artykuły (z dziedziny SEM/SEO/SMM) dla osób zajmujących się szeroko pojętym e-biznesem.