Zoptymalizowane oprogramowanie sklepu – pierwszy etap pozycjonowania

Zanim kupisz oprogramowanie, sprawdź, czy zostało zoptymalizowane pod kątem SEO

seo e-commerce

 

Chcesz mieć w sklepie funkcjonalności, które automatycznie wspierają pozycjonowanie? To marzenie wielu przedsiębiorców. Myślę, że jeszcze w dużej mierze nieuświadomione.

Większość właścicieli sklepów chce przede wszystkim, by sklep sprzedawał lub po prostu dobrze się pozycjonował w Google. O tym, że to spore uproszczenie wiedzą m.in. twórcy oprogramowania.

Postanowiliśmy w punktach zebrać najważniejsze cechy, jakie powinien posiadać system sklepu zaprojektowany z myślą o pozycjonowaniu.

Najważniejsze funkcje i cechy SEO platformy e-commerce:

  • Automatycznie generowane przyjazne linki dla stron produktów oraz w zdjęciach. Wystarczy, że administrator sklepu wprowadzi towar do bazy danych. Również meta tagi SEO pojawiają się automatycznie. Oprócz tego administrator powinien mieć możliwość wprowadzania tych danych ręcznie, np. dzięki eksportowi do pliku CSV i wykonania edycji w arkuszu kalkulacyjnym.
  • Karta produktu powinna uwzględniać dane, które są ułożone według hierarchii. Cały czas musimy pamiętać o tym, że klient znajdzie nas przede wszystkim przez wyszukiwarkę Google. Oprócz nazwy produktu, która jest najistotniejsza, będzie potrzebował bardziej szczegółowych danych. Parametry produktu lub cechy, które użytkownik może wpisać są kluczowe w procesie wyszukiwania. Starajmy się przewidzieć co jest najważniejsze dla naszych odbiorców. W przypadku sprzedaży przedmiotów technicznych, które mają ściśle określone parametry będzie to dość oczywiste. Jednak wypisanie cech niektórych typów asortymentu wymaga od sprzedawcy przemyślenia. Właściwości pewnych produktów mogą okazać się niezbędne. Zamiast robić sklep “dla wszystkich i dla nikogo”, spróbujmy przyjrzeć się potrzebom jednostkowego odbiorcy. Być może trzeba będzie ustawić parametry, sugerując się frazami wpisywanymi do wyszukiwarki. Wydaje się, że takie rozwiązanie będzie lepsze z punktu widzenia pozycjonowania. Trafiając na frazy skrojone “pod konsumenta” ułatwimy gościom naszego sklepu orientację w ofercie. Decydując się np. na sprzedaż odzieży, zwróćmy uwagę na materiał, z którego są wykonane produkty. Klient poszukujący swetra na zimę będzie prawdopodobnie zainteresowany wełnianą garderobą. Prawdopodobnie w wyszukiwarkę wpisze frazę “sweter z wełny”. Nie każ klientowi domyślać się jakie parametry Ty uznałeś za najważniejsze. Stwórz okazję, by znalazł to, czego naprawdę potrzebuje.
  • Kategorie porządkujące asortyment powinny być przejrzyste. Dzięki zastosowaniu listy rozwijanej, która pojawia się dopiero po najechaniu myszką na wybraną pozycję, możemy zaoszczędzić wiele miejsca na stronie głównej. To jest rozwiązanie, które jednocześnie wspiera pozycjonowanie. Dzięki temu, że pełne drzewo kategorii znajduje się w ukrytym menu, mamy możliwość je rozwinąć w taki sposób, żeby nie wprowadzało chaosu.
  • Nie bez znaczenia jest nawigacja, której elementem powinny być tzw. okruszki chleba (breadcrumbs). To nic innego jak lista kolejnych podstron, które znajdują się wyżej w hierarchii. Tego typu rozwiązanie sprawdza się dobrze również w sklepie, ponieważ możliwość powrotu do stron nadrzędnych umożliwia porównywanie produktów i ułatwia podjęcie zakupowej decyzji.
  • Na koniec zostawiłam sobie użyteczność i konwersję. Właściwie są to powiązane ze sobą warunki dobrze zoptymalizowanego e-sklepu. Pierwszy z nich wpływa na drugi, ma zachęcać potencjalnych klientów do przeglądania oferty i dzielenia się nią z innymi internautami. Naszym celem powinna być zamiana strony w klienta. Może to nastąpić tylko wtedy, gdy witryna sklepu wyda się użytkownikowi atrakcyjna. Jest to subiektywna kategoria, więc objaśniam, że kryje się za nią nie tylko aspekt estetyczny, ale także przejrzystość i funkcjonalność. Sklep internetowy powinien być wykonany w taki sposób, żeby był postrzegany przez klienta jako źródło korzyści. Argumentem nie musi być tylko niska cena. Dobrze jest zadbać o otwartość na zapytania konsumenta. Spróbujmy nawiązać z nim dobrą i owocną relację sprzedawca – klient. Trzeba pamiętać, że transparentność w sprzedaży “na odległość” to priorytet. Dbałość o pozyskanie zaufania to pierwszy krok do skutecznego przekonania konsumenta do naszej oferty sklepu.

Dobra optymalizacja na poziomie oprogramowania pozwoli nam uniknąć wielu trudności związanych z koniecznością wypromowania sklepu internetowego. Bez opisanych wyżej funkcjonalności nasz sklep będzie miał małe szanse, by dobrze się pozycjonować. Ale to nie wszystko. Następnym etapem jest odpowiednie wprowadzenie treści przez administratora. Wielu ekspertów zajmujących się pozycjonowaniem do znudzenia powtarza, żeby nie kopiować opisów ze stron producenta. Powielanie treści powoduje, że Google obniża pozycję takich witryn – traktuje je po prostu jako mało wartościowe. Warto zadać sobie trochę trudu, żeby nie skazywać naszej działalności na problemy już na starcie.

 

Urszula Witkowska

AptusShop.pl

Łukasz Gmys
Co robię na co dzień? W skrócie: jestem od planowania i rozwoju e-commerc’ów, od strategii SEO na kolejne lata.., od lepszych od konkurencji kampanii e-merketingowych, od kryzysów na Facebook’u i skutecznej reklamy w Google! Nazywam się Łukasz Gmys i od kilkunastu lat zajmuję się marketingiem oraz nowymi technologiami internetowymi. Pracowałem między innymi dla: Mediaexpert.pl, Avans.pl. electro.pl, SUN Microsystems (Oracle), Accenture, Pitney Bowes, Perspective Docklands. Obecnie prowadzę agencję internetową TeKmedia.pl oraz jestem podwykonawcą i partnerem kilku projektów internetowych. Na tym blogu staram się publikować (ostatnio,bardzo… bardzo sporadycznie..), z mojego punktu widzenia, ważne porady i artykuły (z dziedziny SEM/SEO/SMM) dla osób zajmujących się szeroko pojętym e-biznesem.
Zoptymalizowane oprogramowanie sklepu – pierwszy etap pozycjonowania
Proszę oceń artykuł:) 5 z 4.6