Jak zwiększyć interakcję, konwersje, skuteczność artykułów?

aPozyskuj wiernych klientów i czytelników, czyli jak angażować i sprzedawać za pomocą treści.

AIDA – magiczna mikstura na skuteczny artykuł.

Attention, Interest, Desire, Action (uwaga, zainteresowanie, pożądanie, akcja) – to technika pisania, tworzenia artykułów mająca na celu uzyskanie największej liczby konwersji, odwiedzin, interakcji, akcji, zapisów, odtworzeń etc.

Metoda ta polega na wywoływaniu odpowiednich emocji u czytającego, zachęcając go do pewnej akcji, interakcji na stronie.

 

Przejdziemy do punktu pierwszego, mianowicie: Attention

Jest to najważniejsza część artykułu. Na wstępie tekstu, głównie w nagłówku lub tytule należy pozyskać uwagę czytającego, zachęcając go do czytania całego artykułu. Jak to osiągnąć?

Ludźmi często rządzą emocje negatywne, typu strach, strata lub lęk, brak czasu, przemijanie etc., są to mocniejsze bodźce od emocji pozytywnych. Świadomość  bycia gorszym, nieświadomym, w negatywnym “miejscu” wywołuję u osób chęć dostosowania się, wrócenia do stanu początkowego, bezpiecznego, spokojnego, lepszego i wygodnego. Oczywiście emocje pozytywne też sprzyjają interakcji, jeżeli “obiecują” przekazanie pewnej  unikalnej i celnej “wartości”.

Nagłówek artykułu może zatem nawiązywać, ukazywać stratę z niewiedzy, z braku posiadania danego przedmiotu, z ograniczenia czasowego etc.  i jednocześnie wskazać “lek na gorączkę”, rozwiązanie problemu.

Przykładowy nagłówek wywołujący takie emocję:

“90% blogów zawiera karygodne błędy. Pośpiesz się, sprawdź swoją stronę tutaj, darmowy audyt.”

Emocje towarzyszące czytającemu: Strach: “90%” to prawie każdy, mój blog może też być zagrożony. Ograniczenie czasowe: tylko teraz jest dostępne rozwiązanie, potem może być już za późno.

Atut: darmowe rozwiązanie (problemu).

“Współpracujesz z agencją marketingową z Warszawy? Uważaj mogłeś być oszukany!”

inne przykłady wywołujące zainteresowanie, wykorzystując emocje związane z wyjątkowością:

“Tajniki marketingu zdradzone, darmowy poradnik dostępny tylko dziś.”

“Nie uwierzysz,  algorytmy Google zdradzone.”

Trzeba pamiętać, iż taki typ nagłówka obiecuję coś czytającemu, zatem należy mieć na uwadze, iż artykuł, rozszerzenie treści musi być adekwatne do tytułu, musi być rozwinięciem tematu. W przeciwnym wypadku czytający może poczuć się oszukany (mistrzem manipulacji nagłówkowej jest portal 0-dwa.pl ;).

 

Interest, czyli zainteresowanie

Jeżeli już czytający skusił się na nasz artykuł to należy pogłębić jego zainteresowanie. Można to uzyskać utożsamiając się z potencjalnym czytającym, z personą (wzór, target do kogo ma trafiać przekaz/artykuł). Należy potwierdzić czytającego, iż ten artykuł, przekaz jest dla niego odpowiedni, np.

“Czy zastanawiasz się dlaczego mimo tylu poświęconych godzin, ciężkiej pracy nie odnosisz sukcesu? Dlaczego Twój biznes się nie rozwija, nie przynosi oczekiwanego zysku? Nie martw się! Dzięki poniższym wskazówką poznasz sprawdzone techniki marketingowe, skazane na sukces!”

“Twój sklep się nie rozwija? Masz dość martwych sezonów sprzedażowych? Sprawdź jak pobudzić sprzedaż, pozyskać nowe rynki!”

 

Kolejny punkt Desire- pożądanie (lub potrzeba)

Jeżeli “pozyskaliśmy” już odpowiedniego czytającego, jego zainteresowanie i wywołaliśmy u niego emocję utożsamiające to kolejnym korkiem będzie pobudzenie potrzeby, pożądania (w zależności od celu artykułu może to być zapis do newslettera, kupno produktu, ściągnięcie pliku, dalsza interakcja na stronie… etc.). Teraz należy wskazać co może czytający uzyskać, jakie wartości może pozyskać, a co może stracić przez zaniedbanie lub niewykorzystanie danej szansy.

Przykładowy tekst:

“Najlepszy i darmowy program analizujący blogi pod optymalizację SEO dostępny tutaj.”

“Wiedza zawarta w tej książce zawiera techniki pozwalające wyjść firmom z najgorszych sytuacji, nie pozwól na stagnację w swojej.”

“Ten produkt jest arcydziełem, najwyższej jakości majsterstuckiem, niekwestionowanym “mistrzem” w swojej dziedzinie. Chcesz być lepszy od konkurencji, czy już jesteś przygotowany na  kolejną porażkę?”

W tym miejscu artykułu warto rozszerzyć problem i sposób jego rozwiązania, wypunktować najważniejsze kwestie, mocne strony przekazu, produktu.

 

Action=Akcja

Nie pozwól na domysły, postaw czytającemu jasny cel i akcję, bez której nie rozwiąże problemu, nie zazna przyjemności z posiadania, z poszerzania wiedzy (cokolwiek, co ustalisz za cel).

Przykład:

“Kup dziś klikając tutaj i otrzymaj rabat!” (warto jeszcze dodać tzw. Click 2 Action, czyli button/przycisk wywołujący pożądaną akcję, np. pobranie pliku, zapis do newslettera, czy dodanie produktu do koszyka)

“Zapisz się na newsletter tutaj i otrzymuj codzienne dawkę wiedzy branżowej, za darmo!”

“Pobierz swój poradnik klikając tutaj: PORADNIK E-BIZNES!”

 

Podsumowanie

Celem tego wpisu było zwrócenie Tobie, drogi czytelniku uwagi, głównie na  możliwości  “zaimplementowania” emocji oraz pewnej struktury zwiększającej skuteczność pisanych artykułów. Warto tutaj zaznaczyć, iż w profesjonalnym środowisku marketingowym taka “manipulacja” może być źle interpretowana i jest łatwo wyłapywana przez zaznajomionych z branżą ;). Zanim napiszesz swój pierwszy artykuł oparty o AIDA, przygotuj, zbuduj i “zwizualizuj” target (potencjalnych odbiorców), aby trafnie dobrać: uwagę, zainteresowanie, pożądanie i akcję!

Może Ciebie zainteresuję jeszcze ten wpis: Jak pisać artykuły i wpisy na blogach (optymalizacja SEO)?

 

 

 

Łukasz Gmys
Co robię na co dzień? W skrócie: jestem od planowania i rozwoju e-commerc’ów, od strategii SEO na kolejne lata.., od lepszych od konkurencji kampanii e-merketingowych, od kryzysów na Facebook’u i skutecznej reklamy w Google! Nazywam się Łukasz Gmys i od kilkunastu lat zajmuję się marketingiem oraz nowymi technologiami internetowymi. Pracowałem między innymi dla: Mediaexpert.pl, Avans.pl. electro.pl, SUN Microsystems (Oracle), Accenture, Pitney Bowes, Perspective Docklands. Obecnie prowadzę agencję internetową TeKmedia.pl oraz jestem podwykonawcą i partnerem kilku projektów internetowych. Na tym blogu staram się publikować (ostatnio,bardzo… bardzo sporadycznie..), z mojego punktu widzenia, ważne porady i artykuły (z dziedziny SEM/SEO/SMM) dla osób zajmujących się szeroko pojętym e-biznesem.
Jak zwiększyć interakcję, konwersje, skuteczność artykułów?
Proszę oceń artykuł:) 4 z 5