Jak zwiększyć zasięg postów na facebook’u. 9 kroków!

Jak zwiększyć zasięg postów? 9 sprawdzonych kroków do skutecznego prowadzenia fan page’a!

Obecnie zauważalne są drastyczne spadki w zasięgu postów opublikowanych na fan page’ach. Facebook chce zwiększyć swoje zyski i „namawia” nas w ten sposób do  wykupywania reklam.

Na „zachodzie” zasięg postów spadł już do 6% przy fan page’ch posiadających więcej niż 10 tyś. fanów. Przy mniejszych fan page’ach liczba te są wyższe, ale i tak niezadowalające.

Chciałbym w kilku krokach przedstawić, jak zwiększyć zasięg postów bez konieczności wykupienia reklamy. W opisie będę się wzorował danymi zebranymi przez www.jonloomer.com

Na początek chciałbym abyś zadał sobie pytanie: po co „ludzie” wchodzą na facebook’a?

Odpowiedź jest jedna: z ciekawości co się dzieje u znajomych i na świecie. Pragną wiedzieć co nowego spotkało ich znajomych, co u nich słychać. Pragną się odprężyć, poznać ciekawe i zabawne treści, pragną być na bieżąco z trendami Sieci. Zatem, czy warto im przypominać kilka razy dziennie, że w naszym sklepie jest nowa „latarka”, że oferujemy nowy typ usługi? Nie, i stanowczo nie. “Facebook’owicze” wolą poznać ludzką stronę firmy, którą polubili, wolą poznać pracowników, odczytywać poradniki, porady z branży, na temat produktów i usług, korzyści z ich posiadania i korzystania.

1. Poznaj swoich fanów

Facebook udostępnia obszerne dane statystyczne, za pomocą których możemy wyciągnąć szczegółowe  dane fanów stron. Możemy np. zweryfikować kiedy przebywają na FB.

Fan page>zobacz statystyki>Posty>kiedy Twoi fani są w Internecie

face

 

Dostosuj publikacje swoich postów do czasu gdy Twoi fani przebywają na FB. Początkowo, 1 rok, 2 lata wstecz optymalnym czasem na posty był poranek, czyli czas pomiędzy 7-9 godziną. Obecnie już tak nie jest. W Moim przypadku widać, iż fani „siedzą” od poranka do późnych godzin wieczornych, czy już nawet nocnych. Szczyt odwiedzin jest w godzinach 15 i 22.  Swoje najlepsze wpisy staram się wrzucać właśnie w tych porach. Sprawdź dane swojego fan page i dostosuj wpisy do czasu przebywania Twoich fanów.

 

2. Zwiększ dzienną liczbę publikacji

Kiedyś sugerowało się aby nie wrzucać więcej niż jeden post dziennie, aby nie męczyć fanów, teraz jednak, jeżeli masz coś do powiedzenia, ukazania, ciekawego i autentycznego nie ograniczaj się do jednego postu dziennie i śmiało zwiększ liczbę publikacji.

Obecnie średni czas przebywania na facebook’u osiąga zawrotny czas, od 30-60 minut na dobę!

Jeżeli opublikujesz post raz dziennie ograniczysz sam jego zasięg do 2-godzinnego okna czasowego. Logiczne zatem wydaje się zwiększenie liczby publikowanych postów na dzień.

Przeanalizujmy więc jaka liczba postów może być optymalna. Załóżmy,  iż średnio nasz wpis  dociera do 5% fanów , zatem publikując posty 3,4 razy dziennie zwiększymy ten zasięg. Celem jest trafianie we wszystkich fanów, rozłożenie liczby postów adekwatnie do całego dnia.

3. Jeżeli posiadasz stary wartościowy content/ treść to wykorzystaj tą wartość ponownie

Na pewno zdajesz sobie sprawę jakie treści na Twojej stronie są popularne i cieszą się duża liczbą odwiedzin, nawet jeżeli opublikowałeś już kiedys już post na FB to pamiętaj, że masz nowych fanów, którzy również „chętnie” będą cieszyć się jego treścią (również zwiększą shary, like etc.).  Popularne treści na swoich stronach łatwo “wyciągniesz” za pośrednictwem narzędzi analityki internetowej, np. Google Analitycs, Piwik, czy faworyzowany przeze mnie Alfascreeen.com. Zaletą takich działań jest również odżywienie strony internetowej, podlinkowanej.

 

4. Publikuj zdalnie, automatyzacja publikacji w czasie.

Stare treści  dobrze jest  publikować w czasie gdy nie  jesteś przy komputerze, możesz zaplanować publikacje postu w innym czasie np. przez  aplikację https://hootsuite.com/  lub z poziomu smartfona za pośrednictwem aplikacji Page Manager.

 

5. Generuj autentyczny angażujący i indywidualny content.  

Zatem walcz o share’y, like’i  komentarze, zwiększając w sposób naturalny zasięg. Facebook to platforma społecznością, a integracja krzyżowa z contentem jest jedyną formą odzwierciedlenia społecznych postępowań w Sieci. Wyróżniaj się, atakuj tematy trendowe (Real Time Marketing). Nie publikuj kolejnych kotów, no może publikuj, ale ubierz je w treść, grafikę brandową, dodaj akcent własnościowy (kot przed firmą, bawiący się firmową maskotką etc.))

Facebook stara się nam dostarczać treści wysoko angażujące i dopasowane do naszego profilu (historia like’ów, share etc.) .

 

6. Dywersyfikuj swoje posty

Sam zauważyłem, iż na komputerze w domu, w pracy, u klientów, czy na smartfonie mam faworyzowane  przez FB inne posty, z inną tematyką. Tak więc:  w pracy śledzą mnie „głupawki”, natomiast  branżowe informację  w domu (facebook zatem odpowiednio dostosował treść do mojego zaangażowania;), zapewne przez pliki cookie). Zatem dywersyfikuj swoje posty, również dopasuj „powagę treści” do czasu publikacji. Pozwól w czasie pracy fanom na trochę luzu, pozwól im  odpocząć, a w czasie wieczornym przedstaw treści edukacyjne, które wymagają czasu wolnego, skupienia  i koncentracji.

 

7. Open graph search  już  wkrótce.

Wyszukiwanie to  da mnóstwo możliwości, np. będziesz mógł sprawdzić jakie strony jeszcze lubią twoi fani. Zapisz się dziś aby wykorzystać to narzędzie w przyszłości .

 

8. Nie kupuj fanów!

Pamiętaj jeżeli kupisz fanów zabijesz interakcje i zasięg swoich postów.. Nawet jak dobierzesz część prawdziwych fanów to i tak brak zaangażowania martwych fanów zabije ci zasięg.

 

9. Proś i pytaj

Pytaj, poproś, nie za często swoich fanów o polubienie, udostępnienie postu, np. Nam się podoba a Wam? Polub jeśli Ciebie to kręci! Udostępnij i wspieraj sprawę! itd. W ten sposób zwiększysz naturalnie zasięg wpisu. Pamiętaj musisz to robić z gustem i wyczuciem, gdyż łatwo może się to obrócić przeciwko tobie np. wartość postu będzie bardzo kiepska i mimo zachęcenia nikt nie polubi postu.  Będzie to bardzo “odrzucające” w oczach każdego kolejnego fana skonfrontowanego z postem.

PS Zainwestuj doraźnie w reklamę:).

Jeżeli stać cię na przeznaczenie kilku “groszy” to zrób to. Na pewno będziesz miło zaskoczony ile możesz osiągnąć za pomocą reklamy na FB;). Promuj posty zachęcające do polubienia nie produktu, nie usługi, a poradnik, informator danego produktu lub usługi, np. sprzedajesz latarki to stwórz post: “Na  jakie dane techniczne zwrócić przy wyborze latarki. Tajemnica lumenów odkryta. Polub nasz Fan Page” …

 

Łukasz Gmys
Co robię na co dzień? W skrócie: jestem od planowania i rozwoju e-commerc’ów, od strategii SEO na kolejne lata.., od lepszych od konkurencji kampanii e-merketingowych, od kryzysów na Facebook’u i skutecznej reklamy w Google! Nazywam się Łukasz Gmys i od kilkunastu lat zajmuję się marketingiem oraz nowymi technologiami internetowymi. Pracowałem między innymi dla: Mediaexpert.pl, Avans.pl. electro.pl, SUN Microsystems (Oracle), Accenture, Pitney Bowes, Perspective Docklands. Obecnie prowadzę agencję internetową TeKmedia.pl oraz jestem podwykonawcą i partnerem kilku projektów internetowych. Na tym blogu staram się publikować (ostatnio,bardzo… bardzo sporadycznie..), z mojego punktu widzenia, ważne porady i artykuły (z dziedziny SEM/SEO/SMM) dla osób zajmujących się szeroko pojętym e-biznesem.
Jak zwiększyć zasięg postów na facebook’u. 9 kroków!
Proszę oceń artykuł:) 8 z 4.8